Indie Játékok – A kevesebb néha több

Indie

Adott néhány óriás játékipari vállalat, akik ontják magukból az interaktív-film szerű folytatások tömkelegét korábban befutott játékokhoz, DLC áradattal próbálják a megjelent darabok iránti érdeklődést fenntartani és borzasztó ritkán vállalnak fel új címet. Ismerik a mondást miszerint “ami működik, azon ne változtass”. De szerencsére emellett adott a megannyi apró játékfejlesztő brigád, akik félelmet nem ismerve igyekeznek kreatív – néhol bizarr – ötleteikből értékesíthető játékokat készíteni. Igen, az indie, azaz független fejlesztésről lesz szó cikkünkben.

Átszálló a digitális világba

Aki egy picit is jártas a játékvilágban, az tudhatja, hogy minden kiadó igyekszik otthagyni a dobozos terjesztés és átállni valamilyen internetes megoldásra. Persze még mindig rengetegen választják/választanák a dobozos változatokat, mert az internetes disztribúciókat ugyebár nem lehet kitenni a szekrényre (arról nem is beszélve, hogy az interneten vásárolt játékokat sok esetben csak “béreljük”). Ugyan ez a helyzet “könyv vs ebook” vita környékén is, ahol szintén sokan ragaszkodnak a “létező könyvespolchoz” és nem érik be néhány pixellel.

Az interneten terjesztett játékokkal együtt megérkeztek az új, modern autentikációs eljárások is. Már nem lehetett azt vizsgálni, hogy a meghajtóban lévő lemez eredeti vagy másolat-e. Mert már nincs DVD a meghajtóban, sokszor még meghajtó sincs. Ezért – kizárásos alapon – marad az interneten keresztüli autentikáció, hiszen az már alighanem minden játékos otthonában megtalálható. Egyes kiadóknál addig fajult játékok védelme (DRM), hogy internet hozzáférés nélkül még akkor sem lehet elindítani egy játékot, ha azt korábban már “aktiválták”.

Ezek a tényezők is közrejátszanak abban, hogy indie játékok napról-napra egyre vehemensebben törnek előre. Már nem kell nagy kiadókkal vagy áruházláncokkal szerződni, hogy a boltok polcaira kerüljön egy játék. Elég “feltenni az internetre” a termékeket, ahol már adott minden financiális eszköz, hogy azt pénzé lehessen tenni (pl.: online játéküzletek). Hála a kiépített felhasználói táborral rendelkező portáloknak, már nem csak a nagyok engedhetik meg maguknak, hogy játékokat dobjanak piacra.

Braid

A fellendülés

Villámgyors internet, egyre több felhasználó és olcsó publikálás lehetősége mind-mind hozzájárult az indie fejlesztők számának gyarapodásához. De ha ezek még nem lennének elég nyomós érvek, akkor beszélhetünk még azokról a játékosokról is, akik még napjainkban is szívesen próbálnak ki új dolgokat és nem érik be egy franchise éppen újdonságok nélküli aktuális számával. Mindamellett nem ritka az sem, hogy valaki csak azért játszik indie játékokkal, hogy “különcnek” érezze magát a többi játékostól. Mondhatni: az indie a játékvilág hipstere.

Persze, még nem beszéltünk nagy kiadók játékárairól sem, amiket csilliós költségvetésből készítenek el. Nem véletlen a lassan 20.000 forintot súroló felső árhatár. Ez biztosan nagyban közrejátszik abban, hogy az indie címek egyre gyakrabban szerepelnek a TOP 10-es listákon is, annak ellenére, hogy nincs mögöttük milliós költségvetésű reklámkampány. Hát nem szívet melengető, hogy a legkisebbnek is van esélye?  (A toplistákat tényleg csak vegyes kereskedéseken érdemes megnézni, mert az Origin, Activision Store, UPlay csak a hozzá kapcsolódó játékokat árusítja.)

Köszönhetően a növekvő keresletnek egyre több kiváló grafikus és zeneszerző dönt inkább a kreatív indie műfaj mellett, mert már “van esély a megélhetésre” a nagyok árnyékában is. (Akit érdekelnek az indie fejlesztés negatív és pozitív oldalai is, azoknak ajánljuk figyelmébe egy korábbi cikkünk főszereplőjét, az Indie Game: The Movie c. filmet.)

A sötét oldal

Természetesen, ha már az indie játékoknál tartunk, van néhány borzasztóan fontos dolog, ami mellett nem lehet elsiklani. Ugyanis, az indie alkotói csapatai gyakran nem olyan összetételűek, ami lehetővé tenné, hogy a kész termék legalább minden területen egységes értéket képviseljen. Egy játék elkészítéséhez ugyanis szükség van grafikusra, zenészre és programozóra is egyaránt, ha valamiből kevesebb van a kelleténél a végtermék jobb esetben is sántítani fog.

Aztán ott van a következő fekete pont, ami játékipart globálisan érinti. Ahogyan sok nagyobb stúdió a tucat FPS/TPS kreálásban látja a jövőt, addig az indie fejlesztők – a jóval egyszerűbb – platform- és kalandjáték csapdában fetrengenek. Elég szomorú, de a kreativitási válság az emberi lét minden területét érinti, és nem kíméli még az átlag felett kreativitással pörgőket sem.

Végül nem felejtkezhetünk meg legelszántabb fejlesztők rémálmáról sem, ami nem más, mint a pénzhiány. Ahogyan azt sokan nem is gondolnák, egy játék fejlesztése borzasztó időigényes munka, amit főállás mellett nem olyan egyszerű kivitelezni. Itt lépnek a képbe az online “kéregető oldalak”, mint a KickStarter.com, ahol rengeteg indie fejlesztő próbál a fejlesztések megkezdése előtt már annyi pénzt összeszedni, ami elegendő a napi kiló kenyérre, vízre és a villanyszámlára.

World of Goo

A nagy vásárlási láz

Összegyűjtöttünk néhány nagyobb online játéküzletet, ahol egyaránt kaphatóak nagy címek és kis kiadók termékei is:

  • Steam: külön fenntartanak egy “Zöld út” aloldalt az indie játékok számára, ahol a nagyérdemű megszavazhatja, hogy milyen játékra tartana igényt ha megjelenne.
  • GamersGate: a nagy címek mellett gondozásukba vették a kis fejlesztőket is, meglehetősen kedvezményesen lehet náluk vásárolni, ha egyszerre több darabot is kosárba teszünk.
  • Green Man Gaming: kissé lassúcska, de cserébe a megvásárolt “használt” játékaink egy részét becserélhetjük újabb darabokra. Az oldal egyébként Steam viszonteladóként is funkcionál, sokszor megesik, hogy a Steam árainál olcsóbban vásárolhatunk itt eredeti Steam játékot.
  • GOG: Ingyenes játékok, kedvezményes árak (dollárban!), remek OSX szerű megjelenés, igazi virtuális polc. Ezen az üzlettéren inkább a kisebb címek érvényesülnek. (A kliensprogramnak pedig még van hová fejlődnie.)
  • Impulse/GameStop: Egy hely ahol leszoktak a $=€=£ váltásról, hogy “szépen” nézzenek ki az árak. Itt minden szép magyar forintban jelenik meg. A tartalmat tekintve pedig a szokásosat kapjuk.
  • Desura: Aki vásárolt már indie játékot nagy valószínűséggel találkozott már ezzel a piactérrel, hiszen meglehetősen közkedvelt, lévén lazább követelmények mellett lehet rajta játékot publikálni.
  • Get Games: Részben Steam viszonteladó, a legjobb árak felkutatásához érdemes használni.

Létezik egy SteamGameSales nevezetű oldal, ahol nyomon követhetjük a nagyobb boltok akcióit, így nem fogunk lemaradni semmilyen akcióról sem. Az oldal szépsége mindamellett az is, hogy visszamenőlegesen megnézhetjük az egyes termékek akciós árait is.

Az indie és a bundle testvérisége

Kétség kívül néha nehéz értékesíteni az indie játékokat, mert a fejlesztőik többnyire nem marketingesek és nem is mindig sikerül nekik eltalálni a közízlést. Ennek a problémának az orvoslására jött létre a “bundle” üzleti modell. Az recept végtelenül egyszerű: fogj egy marék játékot, tegyél közéjük pár népszerűbb címet, adj neki pofátlanul alacsony árat és máris kész az “indie bundle”. A piacon egyébként temérdek ilyen bundle oldal található, ahol akár az eredeti ár tizedéért is vásárolhatunk játékokat.

Tételezzük fel: A Ragacs Bundle 5 játékot tartalmaz, amiből legalább egyet mindenki meg akar vásárolni magának. Az az egy játék 4.000 forintba kerül mindenhol, de a Ragacs Bundle minimális ára csupán 1.500 forint, így 5 játékért még annál is kevesebbet fizetünk, mint amennyibe csupán az egyik kerül. A vásárlás után büszkék lehetünk, hogy 20.000 forint értékű játékra tettünk szert mindössze 1.500 forintért.

Mindenki jól jár. A fogyasztók olcsón jutnak játékhoz, minden fejlesztő részesül a bevételekből és az alacsony ár miatt hatalmas mennyiségű értékesítés születik. A bundle modell nagy csavarja, hogy csak a minimális ár kötött, azaz tulajdonképpen mi szabjuk meg “mennyire vagyunk jó fejek”. Érdemes figyelni az alábbi bundle-kre: Humble Bundle, Super Shock Bundle, Indie Royale, Indie Gala, Groupees, Game Music Bundle, The Indie Bundle, I Up Bundle, Bundle in a Box.

Természetesen, akik nem szeretnének 100 oldalon hírlevélre feliratkozni és jól esne a lelküknek, ha magyarul informálódhatnának a legjobb indie játékokról és a kedvező bundle akciókról, azoknak egyetlen ilyen oldalt ajánlhatok: jateknaplo.blog.hu. (Akiknek esetleg nem nyerte el a tetszését ez az oldal és inkább egy angol nyelvű után áhítoznak, azoknak pont tökéletes lesz az Indie Game Bundles nevű oldal).

MäK

Koller József írása –

Közel tíz éve foglalkozom informatikával, azon belül főként a webfejlesztéssel. Nem vagyok designer, de ettől teljesen függetlenül rajongok a szépen megtervezett grafikákért. Munkám első sorban a háttérben zajlik, ugyanis "kódolással" foglalkozom.

  • Ha tetszett a cikk, osztd meg!